דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המהפכה הפנסיונית - התנהלות מוצרי החיסכון לטווח הארוך בעקבות הרפורמה האחרונה 

מאת    [ 23/04/2008 ]

מילים במאמר: 625   [ נצפה 3500 פעמים ]

בחודש ינואר 2008 נכנס לתוקף תיקון מספר 3 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל).
לתיקון זה ישנן משמעויות רבות והוא "משנה את חוקי המשחק" בעולם הביטוח הפנסיוני.

להלן מטרת התיקון בחוק והמשמעות עבורנו כחוסכים בשוק הגמל הפנסיה והביטוח:

מטרה התיקון בחוק: האחדת החיסכון הפנסיוני למסלול קצבה וקבלת ההחלטה על אופן משיכת הכספים בגיל הפרישה בלבד, בניגוד למצב ששרר עד ביצוע התיקון בחוק לפיו ההחלטה על אופן משיכת הכספים בוצעה בעת ההצטרפות לתוכנית הפנסיונית.
לחוק נוספו הגדרות חדשות לפיהן כל קופות הגמל מתחילת שנת 2008 יוגדרו כקופות גמל לקצבה.

אגף שוק ההון במשרד האוצר קבע הבחנה בין 2 סוגים של קופות כדלהלן:

קופות גמל לא משלמת לקצבה- קופת גמל לקצבה שאינה רשאית לשלם ישירות לעמית, למעט כספי פיצויים, אלא באמצעות העברתם לקופת גמל משלמת לקצבה. קופות הגמל הקיימות וקופות הגמל האישיות לפיצויים תוכלנה להמשיך ולפעול כקופות גמל לא משלמות לקצבה.

קופת גמל משלמת לקצבה- קופת גמל לקצבה רשאית לשלם ישירות לעמית, כספים כקצבה חודשית או כהיוון קצבה. קופה זו תוכל לקבל בהעברה כספים שנצברו בקופות שמוגדרות כלא משלמות לקצבה.

משמעויות השינויים בחוק הנ"ל:

? לא תאושרנה יותר פעילותן של קופות גמל לתגמולים וקופות גמל לקצבה במתכונת הקיימת עד לשינוי, ובמקומן, תאושרנה פעילותן של קופות גמל משלמות או לא משלמות לקצבה בלבד.

? לכל עמית שכיר או עצמאי אשר יפקיד כספים החל מינואר 2008 לקופת הגמל לתגמולים, לא תותר משיכה חד פעמית אלא אם יממש בגיל הפרישה את חובתו לקבלת קצבה מינימלית של לפחות 3,850 - לחודש. במידה והצבירה שתעמוד לזכות העמית בגיל פרישה לא תניב פנסיה של לפחות 3,850 ?, הוא יהיה רשאי למשוך את הכספים שנצברו לזכותו כקצבה בלבד.

? צפוי כי סך הקצבה שיהיה ניתן למשוך ללא תשלום מס תהיה כ- 9,000 - בחודש לעומת המצב כיום, בו הקצבה המרבית הפטורה ממס לעת הפרישה עומדת על כ- 6,500 ?. מכאן נובע, כי סכום הפטור יגדל בכ- 2,500 - לחודש והסיבה לכך, לפי חישובי משרד האוצר, היא פיצוי ראוי על ביטול הפטור מתשלום מס על החלק ההוני שהיה מצטבר במשך 35 שנות חיסכון מהפקדות עמית עצמאי או עמית שכיר ביחד עם מעסיקו לתגמולים. בכך, שמר משרד האוצר על הבטחתו שלא לפגוע בחוסכים במסלול ההוני הפטור ממס לגבי מי שצבר את פנסיית המטרה של 3,850 ?.

? על פי התיקון הנ"ל ופרשנות נוספת שניתנה על ידי רשות המיסים, הפקדות מעסיק לתגמולים בסכום שאינו עולה על 2,299 - לחודש, למטרת הון ו/או למטרת קצבה אינה נזקפת כהכנסה חייבת במס בידי העובד.

? מעסיק חדש אינו יכול להצטרף לקופה מרכזית לפיצויים החל משנת 2008 ואילך. ההפקדה לקופות הגמל המרכזיות לפיצויים תיאסר לאחר ה-1/1/2011, כלומר ההפקדה בשנים הבאות לקופה מרכזית לפיצויים תופחת באופן הדרגתי כנגזרת לחוק ביטוח פנסיוני חובה במשק שנכנס לתוקפו החל מה- 1/1/2008. הפקדת כספי פיצויים בקופות הקיימות תותר רק עד שנת 2011 לגבי מעסיקים שנהגו להפקיד עד כה לקופות עבור עובדים שהיו קיימים במצבת החברה ערב כניסת התיקון הנ"ל לתוקף.

? יוענק זיכוי במס בשיעור של 35% בשל הפקדות בכל קופות הגמל לקצבה. כלומר לא תהיה קיימת יותר הבחנה בין תוכנית לפנסיה מקיפה לתוכנית שאינה לפנסיה מקיפה.

? זיכוי במס בשיעור של 35% יוענק גם לרכישת ביטוח קצבת שארים שהינו ביטוח מפני הסיכון למקרה מוות של המבוטח, ללא מרכיב החיסכון הכולל תשלומי פנסיה לשארים. כל זאת בתנאי שהסכום הכולל שבשלו יוענק זיכוי במס בשל רכישת הביטוח הנ"ל לא יעלה על 1.5% מההכנסה המזכה של העמית לפי העניין.

? הוראות החוק החדשות חלים רק על סכומים חדשים שיופקדו בקופות החל משנת 2008 ואילך. סכומים שיופקדו עד סוף שנת 2007, לרבות התשואות שיצברו בגינם, ימשיכו לחול עליהם כל אותם כללים הקבועים בחוק והמתייחסים לסכומים אלה.

בתיקון מספר 3 לחוק הפיקוח לשירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ח - 2008 בוצעו שינויים בתקנות נוספות, עליהן אכתוב במאמרים נוספים בהמשך.

לסיכום, תיקון 3 האחרון מהווה מפץ בתחום הביטוח הפנסיוני. הוא דורש מאיתנו לשנות את תפיסתנו בעת רכישה חדשה של מוצרים פנסיוניים ולערוך תכנון מחודש של ההפקדות לבעלי תוכניות פנסיוניות קיימות.
המאמר נכתב על ידי שמוליק קטלר ממשרד עדיפים-פתרונות חכמים בביטוח וחסכון. הכותב הינו מנכ"ל משרד ביטוח העוסק בתחומי הביטוח, פנסיה, גמל וביטוח כללי. כתובת המשרד קפלן 17 תל אביב 64734 טלפון: 03-6962488 פקס: 03-6962483 נייד: 054-4946290 adifim@adifim.co.il www.adifim.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב